1971

Gaat bij het mee wegbrengen van haar broer naar de kleuterschool steeds snel op een stoeltje zitten, in de hoop te mogen blijven.

1972

Toelating kleuterschool De Goede Herder

1973

Staat halve ochtend in de hoek omdat de juf denkt dat ze zich opzettelijk met behanglijm heeft ingesmeerd. Geeft fout antwoord in het kringgesprek over de tien geboden, in de stelllige maar onjuiste overtuiging dat “Gij zult niet klikken” er ook eentje is.

1977

Weggestuurd door bibliotheekbaliebitch, onder verwijzing naar de (niet bestaande) regel dat je maar één keer per dag boeken zou mogen ruilen.

1980

Huilt om een 6,5 voor rekenen (liters, hectares, hectometers). Tranen terecht weggehoond door rest van de klas.

1985

Spijbelt dagelijks, loopt op blote voeten of sokken. Kweekt dreadlocks en bouwt barricades in de drukste gang van de school. Dit alles tegen het systeem en de maatschappelijke structuren en omdat ze zo bang en stil en van binnen helemaal verlamd en vastgelopen is.

1986

Behaalt ondanks getraineer en veel psychosomatische afwezigheid VWO-diploma. Gaat Nederlands studeren in Utrecht (want daar woont haar broer al).

1987 - 1990

Durft niet te stoppen met studie Nederlands in Utrecht. Haalt achten en tienen voor vakken waar ze de clou niet van snapt (taalkunde = bomen tekenen). En zesminnen voor vakken waarvoor ze gelooft op aarde te zijn (poëzie-analyse).

1988

Switcht van specialisatie Moderne letterkunde naar Taalbeheersing/ communicatiekunde, omdat ze bij Moderne letterkunde het mondeling tentamen niet durft te doen en omdat één vak van Taalbeheersing/ communicatiekunde minder stom blijkt dan verwacht.

1991

Krijgt een 9 van een docent Taalbeheersing/ communicatiekunde die vindt dat ze goed schrijft. Gaat haar best voor hem doen. Krijgt er lol in.

1992

Studeert af en schrijft voorstel voor promotieonderzoek

1993

Begint met promotieonderzoek.

1994 - 2001

Durft niet te stoppen met promotieonderzoek

1998

Begint met onderwijs geven. Hoogtepunt: als ze zegt ‘het is pauze’, wordt het daadwerkelijk pauze. Dieptepunt: aan het eind van haar eerste college stapt de onderwijsdirecteur de zaal binnen en zegt luid verstaanbaar voor alle honderd eerstejaars waar ze nog het hele blok mee doormoet: “Zie je nou Hester, dat het helemaal niet moeilijk is om aan studenten te vertellen wat ze moeten doen? Dat je daar nou zo zenuwachtig voor moest zijn.”

1999

Bemachtigt op miraculeuze wijze de heilige promovendigraal: een vaste positie als Universitair Docent

2001

Promotie. Verdediging loopt lekker. Voelt zich helemaal super, top of the world-powervrouw, tot het moment waarop haar trotse moeder een video laat zien van het kinderprogramma waar ze als elfjarige met bril, beugel, struikhaar en één ontluikende borst onder een grasgroen t-shirt naast Tonny Eijk staat te blokfluiten.

1999 - 2000

Krijgt het onderwijs langzaam in de vingers doordat ze ontelbaar veel keer dezelfde twee vakken mag geven.

2002 - 2006

Wordt voorzitter opleidingscommissie. Begint te snappen wat een opleiding is. Krijgt steeds meer lol in onderwijs. Krijgt kapsones. Krijgt buikpijn van het verschil in waardering tussen onderzoek en onderwijs (‘onderzoekstijd en onderwijslast’) en het permanente gevoel op beide taken tekort te schieten.

2006 - 2008

Geeft UD-positie op voor minder veeleisende baan als adviseur Onderwijsevaluatie en kwaliteitszorg bij de VU. Na twee jaar randje burn- en bore-out. Komt tot inkeer nadat een docent het gewaagd heeft haar een stapel evaluatieformulieren toe te sturen met een focking NIETJE erdoor. Stuurt de formulieren linea recta terug naar betreffende docent, met een briefje erbij dat er in een stapel evaluatieformulieren NOOIT een nietje mag (want dan moet ze de formulieren handmatig invoeren en daar heeft ze weliswaar alle tijd van de wereld voor maar het is stom klotewerk). Denkt: ‘hoe is het zover met me gekomen?’ en solliciteert als een haas bij het buurteam naar de functie van docentopleider.

2008 - 2018

Werkt met steeds meer plezier en bezieling als docentopleider en onderwijsadviseur bij de VU, voor uiteenlopende opleidingen en docenten. Wil dit best tot haar pensioen blijven doen.

2019

Reünie basisschool. Kijkt met haar inmiddels 50-jarige klasgenoten de video van Klassewerk. Voelt zich gelukkig. Schaamt zich niet meer voor elfjarige zelf.

2019 - 2020

Buikpijn over het systeem en de structuren speelt weer op.

2020

Verlaat de VU. Sluit zich als zelfstandig docentopleider en onderwijsadviseur aan bij Reflect Academy.